روز سرنوشت‌ساز بابک زنجانی

۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳/بابک زنجانی فقط امروز را فرصت دارد تا به تعهدش در برابر وزارت نفت و دستگاه قضا جامه عمل بپوشاند. او باید  روز شنبه  - ششم اردیبهشت 93 – چک دو میلیارد دلاری خود را پرداخت  نماید. اما کمتر کسی باور دارد که این میلیاردر نفتی بتواند در این روز بدهی خود را پرداخت کند. او اکنون در لباس متهم در سلول انفرادی اوین به سر می‌برد و اخیراً نیز بازداشت موقت او برای دو ماه دیگر تمدید شد. البته او به قرار صادره بازپرس اعتراض کرده و پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارجاع شده است.


  بازجویی از بابک زنجانی
یک مقام آگاه به خبرنگار ایران، گفت: این میلیاردر نفتی در جریان بازجویی‌ها  مسائل مهمی در خصوص ارتباطش با برخی از افراد سرشناس سیاسی و مدیران سابق سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی در 8 سال گذشته مطرح کرد.

به گفته وی، زنجانی 44 ساله که از سال 91  در محافل سیاسی، ورزشی، هنری و تجاری حضور پررنگی  پیدا کرد، برای رسیدن به اهداف خود با افراد خاص در دولت دهم ارتباط برقرار کرد. در 8 سال گذشته برخی از افراد که در مسند قدرت بودند تصمیم گرفتند با واسطه و یا بدون واسطه او را جذب کنند.

  بابک زنجانی در مهمانی‌های آشکار و پنهان در کیش و کشورهای دیگر،  شمال، جنوب کشور و یا باغ‌ها و ویلا‌های اطراف تهران  شرکت می‌کرد. هر از گاهی نیز  در جلسات مدیران و معاونین برخی از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی  از جمله (وزارت نفت، سازمان تأمین اجتماعی؛ شرکت‌های شستا، دو باشگاه ورزشی، دفاتر هواپیمایی و سینمایی، انبوه‌سازی  مجتمع‌های مسکونی و تجاری و...)  به عنوان  سرمایه‌گذار یا پیمانکار طرح‌های صنعتی، عمرانی،  ورزشی و فرهنگی حضور پیدا می‌کرد.  این گزارش می‌افزاید: زنجانی در هر محفلی که قصد داشت شرکت کند، تعدادی تحت عنوان مشاور او را همراهی می‌کردند و برخی نیز محافظ وی بودند. گاهی در مهمانی‌هایی که برگزار می‌شد تعدادی از چهره‌های سرشناس سینما و عرصه ورزش و مدیران سابق شرکت‌های دولتی نیز حضور داشتند.

سرانجام در پاییز سال گذشته شایعه بدهی چندین میلیاردی بابک زنجانی در جامعه مطرح شد و پس از مدتی این شایعه در گزارش کمیسیون اصل 90 به حقیقت پیوست و وزیر نفت نیز بدهی دومیلیارد دلاری او را تأیید کرد. بابک زنجانی نیز درروز 9 دی سال 92 با حکم  بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب بازداشت و به‌ اوین انتقال یافت.

در مدت بازداشت زنجانی برخی مسئولان قضایی و اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از عدم همکاری وی برای بازگرداندن اموال بیت المال خبر دادند. زنجانی در جریان بازجویی‌ها هر چند ضد و نقض صحبت کرد، اما برای تسویه بدهی خود به وزارت نفت، کلیه اموال و دارایی‌های خود را در داخل و خارج کشور بازگو نمود.

سرانجام او در بهمن سال گذشته  بخاطر بدهی 8هزارو 500میلیون تومانی به وزارت نفت، چک دو میلیارد دلاری به شاکی  داده و تاریخ این چک روز شنبه 6/2/1393 است.

در حال حاضر او امروز (شنبه) را فرصت دارد تا بدهی خود را پرداخت کند. وکیل بابک زنجانی پیگیر این موضوع است و تلاش می‌کند تا با فروش اموال و دارایی‌هایش چک دو میلیارد دلاری موکلش را
پرداخت کند.

اخلال در نظام پولی کشور
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در خصوص پرونده و اتهام‌های بابک زنجانی در نشست خبری به خبرنگار قضایی ایران گفت: کار بابک زنجانی کلاهبرداری است و اتهامی که در حال حاضر به وی وارد می‌شود، یک نوع اخلال در نظام پولی کشور است. اما این‌که چه عنوان مجرمانه و اتهامی در خصوص این فرد صدق کند، به نظر قاضی بستگی دارد و شاید کلاهبرداری، خیانت در امانت، اخلال در نظام اقتصادی و مفسد فی‌الارض عناوینی باشد که برخی یا همه آن به این فرد تعلق گیرد.

وی پیش از این درباره ادعای بابک زنجانی مبنی براینکه او با سپاه و وزارت اطلاعات ارتباط و همکاری داشته است، گفته بود: «باید دید که منظور از ارتباط چیست؟ مثلاً فرض کنید که دو سه سال قبل فردی به وزارت نفت مراجعه می‌کند و می‌گوید که من می‌توانم نفت‌ها را خریداری کنم یا آن‌ها را بفروشم که در واقع این یک نوع همکاری است و فاقد مشکل است. اما اگر منظورتان ارتباط ناصحیح است، من واقعاً از آن مطلع نیستم. اما اگر منظور شما همان ارتباط کاری است، بله این ارتباط با سپاه وجود داشته است. البته گفته‌اند که ارتباط وزارت اطلاعات با بابک زنجانی موقعی بوده است که می‌خواستند پول‌ها را به کشور بازگردانند».

به گفته سخنگوی دستگاه قضا در پرونده زنجانی پای پنج نفر (یک متهم و چهار نفر دیگر) در میان هست. البته یکی از مدیران زنجانی چند روز پس از بازداشت وی، دستگیر و بازداشت شد. همچنین دو نفر از مدیران سیستم بانکی در رابطه با این پرونده، اسفند سال گذشته بازداشت شدند که یکی از آن‌ها با سپردن قرار وثیقه مناسب آزاد شده است. یک مدیر دیگر  نیز دستگیر شده که در حال بازجویی است.

محسنی اژه‌ای افزود: زنجانی فردی را به عنوان امین خود انتخاب کرده و وکالت داده است تا زیر نظر دادستان اموال او را شناسایی کنند و در صورتی که وزارت نفت عین اموال را خواست آن را به جای طلب خود بردارد؛ در غیر این صورت آن را بفروشند تا اموال بدهکاران را بپردازند. محسنی اژه‌ای افزود: این متهم مدعی بود که من در خارج از کشور نیز اموالی دارم که شناسایی این اموال صورت گرفته است. البته در پرونده این متهم به جز وزارت نفت دو نفر دیگر نیز به عنوان شاکی خصوصی  از او شکایت کرده‌اند.

  فرصت پایانی زنجانی
محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود با اشاره به آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی می‌گوید: در حال حاضر مهم‌ترین مسأله در مورد پرونده بابک زنجانی استرداد وجوه است.

نماینده مردم کبودرآهنگ  با بیان این‌که زنجانی باید با مسئولان قضایی همکاری کند، گفت: این شخص تاکنون با دستگاه قضایی همکاری کرده است، اما باید بیشتر همکاری کند. او تعهدی به وزارت نفت داده است مبنی براینکه تا 6 اردیبهشت 93 چک دو میلیاردی خود را پرداخت کند. هم‌اکنون وقت پرداخت بدهی زنجانی است و قرار نیست با این پول چه در داخل و چه در خارج کار کند و بعد بگوید ندارم، ما این را قبول نمی‌کنیم و باید بدهی خود را پرداخت کند. او فقط تا روز شنبه 6 اردیبهشت فرصت دارد،تا تعهدش را عملی سازد.

 رئیس کمیسیون اصل نود با اشاره به رابطه بابک زنجانی با برخی مسئولان شاخص دولت دهم، گفت: اعتقادم این است که زنجانی با آن‌ها هم صادقانه کار نکرده است و کاملاً در جهت منافع خودش اقدام کرده است.

ماجرای چک 17 هزار میلیاردي به روايت جهانگيري
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳/معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید اجازه نخواهد داد وقت مدیران به مسائل حاشیه ای و بیهوده تلف شود گفت: شاهد بودیم یک فقره چک به مبلغ 17 هزار میلیارد تومان از سوی تامین اجتماعی در اختیار یک فرد قرار گرفت که البته هم اکنون در زندان است و اگر با سرعت به این موضوع رسیدگی نمی شد معلوم نبود سرنوشت این منابع چه می شد.

به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری عصر امروز در همایش کارگر، سلامت و تامین اجتماعی خطاب به کارگران گفت: دولت تدبیر و امید مصلحت و دغدغه کارگران را مدنظر قرار می دهد. دولت اجازه نخواهد داد در اداره امور روش هایی در پیش گرفته شود که وقت مدیران به مسائل بیهوده و حاشیه ای تلف شود.

معاون اول رئیس جمهور اظهارداشت: نسبت به مسائل و دغدغه هایی که در ارتباط با تامین اجتماعی و مسائل کارگران وجود دارد نگران نباشید چرا که دولت تدبیر و امید مصلحت شما را بر همه مسائل ترجیح می دهد.

جهانگیری افزود: امروز دیگر فرصت اشتباه و پرداختن به موضوعات فرعی و حاشیه ای را نداریم و باید همه تلاش خود را برای حل مشکلات و مسائل کشور به کار بگیریم.

وی اظهار امیدواری کرد در دولت تدبیر و امید روز به روز شاهد اتفاقات خوب و ارائه طرح های نو در بخش کارگری و رفاه اجتماعی باشیم.

وی ضمن تبریک هفته کارگر، با اشاره به اهمیت جامعه کارگری در اسلام خاطرنشان کرد: در دین مبین اسلام و در آموزه های دینی کارگر و قشر زحمتکش تولیدکننده از جایگاه والایی برخوردار است.


معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به محدودیت ها و فشارهای اقتصادی پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: در این 35 سال جامعه کارگری بیش از دیگران متحمل فشارهای اقتصادی بود و در عین حال قویترین پشتوانه برای نظام جمهوری اسلامی نیز همین مجموعه های کارگری بودند که هیچ گاه در دفاع از انقلاب اسلامی تردید به خود راه نداده اند.

وی اظهار امیدواری کرد نظام جمهوری اسلامی بتواند به خواسته های به حق جامعه کارگری جامه عمل پوشانده و مشکلات و گره های زندگی این قشر زحمتکش را حل کند. جهانگیری با بیان اینکه توسعه پایدار جز از طریق سلامت آحاد جامعه محقق نمی شود اظهارداشت: سلامت جامعه نیز جز با مشارکت مردم و دستگاه های مختلف تحقق نمی یابد و اگر بخواهیم کشور را به سمت تعالی و پیشرفت هدایت کنیم باید به طور جدی به موضوع سلامت جامعه بپردازیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به منابعی که از بودجه و طرح هدفمندسازی یارانه ها به موضوع سلامت و درمان اختصاص یافته است گفت: با برنامه ریزی و ساز و کارهایی که دولت طراحی کرده است امیدواریم در سال 93 بخش قابل توجهی از دغدغه های مردم را به خصوص در بخش هزینه های درمانی مرتفع نماییم.

جهانگیری در ادامه جامعه کارگری را مهم ترین سرمایه بنگاه های اقتصادی توصیف کرد و افزود: یکی از سیاست هایی که به دنبال سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت قرار گرفته این است که بخش تولید در سال 93 از رکود خارج شود چرا که امروز شاهد آن هستیم که فعالیت برخی بنگاه های تولیدی متوقف شده و برخی نیز با ظرفیت پایین کار می کنند.

وی ادامه داد: کشوری که هر سال منابع هنگفتی از درآمدهای نفتی در اختیار دارد می تواند این منابع را در خدمت بخش تولید قرار دهد و دولت نیز در این راستا برنامه های اقتصادی مناسبی طراحی کرده که امید است بتوانیم این برنامه ها را اجرا کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه عده ای خواسته یا ناخواسته تلاش می کنند دولت را وارد مسائل حاشیه ای و موضوعات بی حاصل کنند افزود: رئیس جمهور عزیز جناب آقای دکتر روحانی به عنوان یک انسان مجرب، دانشمند و علاقمند به حل مسائل، با مردم پیمان بسته که موانع و مشکلات را مرتفع کند.

جهانگیری اضافه کرد: در میان این افراد که تلاش می کنند دولت را وارد حاشیه کنند عده ای که به ظاهر خیرخواه هستند این انتقاد را به دولت وارد می کنند که چرا دولت شعار نمی دهد اما باید به آنها یادآور شویم که نتیجه شعار را در گذشته مشاهده کرده ایم.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور سوگند خورده که عقل و تدبیر خود را به کار بیندازد و مسائل کشور را به پیش ببرد خاطرنشان کرد: در همین راستا تیم مذاکره کننده هسته ای با قدرت و در چارچوب سیاست های مقام معظم رهبری وارد مذاکره شده و به دنبال تثبیت حق و حقوق ملت ایران هستند و تا کنون شاهد آن بوده ایم که بنیان تحریم ها یکی پس از دیگری از هم پاشیده شده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در این مقطع حتی یک تحریم جدید علیه کشور وضع نشده و در زمینه فروش منابع نفتی و تامین مواد اولیه کارخانجات تولیدی نیز گره ها تا حدی باز شده است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه رئیس جمهور به همراه تیم سیاسی و اقتصادی خود در حال تدبیر برای ثبات و آرامش کشور است گفت: یکی از سازمان هایی که می تواند ملاک ارزیابی و مقایسه عملکرد و مدیریت دولت تدبیر و امید با دولت گذشته باشد سازمان تامین اجتماعی است که شاهد بودیم یک فقره چک به مبلغ 17 هزار میلیارد تومان از سوی این سازمان در اختیار یک فرد قرار گرفت که البته هم اکنون در زندان است و اگر با سرعت به این موضوع رسیدگی نمی شد معلوم نبود سرنوشت این منابع چه می شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع خروج از رکود را از سیاست های اصلی دولت در سال 93 عنوان کرد و افزود: دولت به دنبال آن است که موانع پیش روی بخش تولید و صادرات غیرنفتی را از میان بردارد و زمینه ایجاد فرصت های شغلی در کشور را فراهم کند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در سال جاری پروژه های عمرانی باید از شتاب بیشتری برخوردار شوند گفت: بخشی از کارگران به دلیل رکود اقتصادی و کاهش طرح های عمرانی شغل خود را از دست داده اند که انتظار می رود با منابع خوبی که دولت برای طرحها و پروژه های عمرانی در سال جاری پیش بینی کرده شاهد رونق و شکوفایی این بخش باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه دولت به دنبال افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی است تصریح کرد: دولت تدبیر و امید مصمم است اقتصاد کشور را با روش های علمی مدیریت کند و اعتقاد دارد که بخش خصوصی باید محور و مدار حرکت اقتصاد کشور باشد و بنگاه های اقتصادی نیز باید با مدیریت عرضه و تقاضا به شکل مطلوب اداره شوند.

جهانگیری: دولت به دنبال وصل بدهی زنجانی است
چک 2 میلیون یورویی بابک زنجانی وصول نشد

۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳/عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی از وصول نشدن چک بابک زنجانی در روز گذشته خبر داد.


به گزارش فرارو، امیر عباس سلطانی در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه تاریخ وصول چک بابک زنجانی به ارزش 2 میلیون یورو روز شنبه (6 اردیبهشت) بود، اظهار کرد: «اطلاعات این پرونده کامل است و در اختیار قوه قضائیه قرار دارد که باید بررسی و حکم لازم صادر شود.»

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تاکنون همه چک هایی که از سوی بابک زنجانی صادر شده، وصول نشده است، گفت  بعید است این چک‌ها در آینده وصول شود.

اسحاق جهانگیر معاون اول رییس جمهور اعلام کرد که "دولت درصدد است پولی كه بابك زنجانی دریافت كرده را بگیرد. او 2 میلیارد و 700 میلیون دلار به دولت بدهكار است كه این مبلغ نزدیك به 8 هزار میلیارد تومان می‌شود."

بابک زنجانی دی ماه سال گذشته پس از انتشار اخباری از فساد مالی گسترده  او بازداشت شد و به زندان اوین منتقل گردید. شاکی اصلی زنجانی وزارت نفت است. این وزارت خانه می گوید زنجانی نزدیک به سه میلیارد دلار پول فروش نفت ایران را پرداخت نکرده است.

نام زنجانی در سال گذشته بارها در ارتباط با پرونده های گوناگون تخلف اقتصادی مطرح شده ولی او با رد تمام اتهامات، تاکید کرده  بود که اقداماتش با اطلاع نهادهای مسئول کشور بوده است.

زنجانی که نامش در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا قرار دارد و به فعالیت های ناقض تحریم های جمهوری اسلامی متهم شده، دارای ارتباطاتی گسترده با برخی مقام های دولت سابق ایران داشت.

اوایل سال گذشته اتحادیه اروپا  زنجانی را یکی از مهره‌های اصلی در معاملات نفتی ایران و انتقال پول‌های حاصل از فروش نفت به داخل ایران دانست.

به ویژه روابط او با سعید مرتضوی رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

در ماه های اخیر نیز ارتباط بابک زنجانی با پرونده فساد اقتصادی در ترکیه و ماجرای رضا ضراب خبر ساز شد.

با وجود اینکه تلاش هایی برای بازگرداند بدهی زنجانی به خزانه از ماه های پیش آغاز شده است اما تاکنون او نتوانسته است در زمان تعیین شده این بدهی را پرداخت کند.

روز شنبه آخرین روز برای وصل بدهی بابک زنجانی بود که به نتیجه نرسید.

پیش از این اعلام شده بود که دارایی‌هایی بابک زنجانی شامل شرکت هواپیمایی قشم و باشگاه راه‌آهن تهران، به خاطر بدهی‌های او به وزارت نفت به افراد حقیقی و حقوقی واگذار می‌شود، اما به نظر می‌رسد مجموع قیمت‌های آنها تفاوت بسیاری با بدهی او به وزارت نفت دارد.



منبع: روزنامه ایران

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا